Een fout is opgetreden bij het opladen van deze pagina
x
u
j

Het leven van de stookolieverdelers: achter de schermen van een levering

Hoe verloopt een normale dag bij een stookolieleverancier? Om dat uit te vissen gingen we op bezoek bij een verdeler die actief is op Mazoutonline.
Stookolielevering

Bij elke leverancier begint een nieuwe dag van stookolielevering in feite de avond ervoor, rond 20.00 uur, wanneer de dispatching wordt afgesloten. De dispatching is de dienst die de ronden van de chauffeurs organiseert. Geen evidente opdracht, vertelt de stookoliehandelaar: “het is belangrijk te kunnen inspelen op de wensen van de klanten wat de levertijden betreft en tegelijk ook de verplaatsingen van de tankwagen zo veel mogelijk te optimaliseren”. Het is dankzij deze goed uitgekiende logistiek dat de verdelers u het hele jaar door hun beste prijs voor stookolie kunnen aanbieden.

Stookolieleveringen bij het ochtendgloren

De volgende dag, bij het krieken van de dag, dus tussen 5.30 en 8.30 uur, beginnen de vrachtwagens aan hun ronde. Er staan per dag twee soorten rotaties gepland: bepaalde vrachtwagens staan in voor de stookolielevering aan de klanten, terwijl andere het depot gaan bevoorraden of de vrachtwagens gaan vullen bij het regionale stookoliedepot. “We proberen bij onze eerste particuliere klanten aan te komen rond 7.40 – 8.00 uur. Bij professionele klanten leveren we al vanaf 6.00 uur.

8.00 uur … de eerste telefonische oproepen komen binnen. De klanten willen een bestelling stookolie plaatsen. Er zijn natuurlijk ook klanten die een dringende levering nodig hebben. Het kantoorpersoneel probeert dan uit te vissen hoe die dringende tussenkomsten optimaal kunnen worden ingepland in de ronden van de chauffeurs.

Rekening houden met de telefonische en de online stookoliebestellingen

Vanaf 10.00 uur blijkt de telefoon te verstommen. “Dat geeft ons wat ruimte om de uitgevoerde stookolieleveringen te facturen en het administratieve werk te doen”, aldus de leverancier. Rond de middag komen de vrachtwagens na hun eerste ronde terug naar het depot en maken ze zich klaar voor een volgende lading.

Ook het begin van de namiddag staat vooral in het teken van het administratieve werk. Er komt ook een tweede golf van telefonische oproepen op gang. “We moeten in onze dispatching ook rekening houden met de digitaal geplaatste aankopen, benadrukt de handelaar. De stookoliebestellingen die online worden geplaatst via het platform Mazoutonline worden de hele dag lang opgenomen en verwerkt”.

De dispatching, een cruciaal element in de stookolielevering

Wanneer de namiddag op het einde loopt, is de dispatching al bezig met de volgende dag. “We beginnen de volgende dag in grote lijnen uit te zetten (bevoorrading, aantal ritten naar de klanten enz.). We finaliseren alles na de laatste golf van bestellingen die doorgaans tussen 16.00 en 18.00 uur binnenkomen.” En ’s ochtends beginnen de stookolieveringen van begin af aan …

Inloggen y
Nodig uw vrienden uit op Mazoutonline y
Dit artikel delen via E-mail y